MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Jastarni już oficjalnie otwarty. Historyczny budynek z lat 20. XX wieku wreszcie błyszczy. PKP zainwestowało 11 milionów złotych

OPRAC.: Redakcja
Wideo
od 16 lat
Wakacje na Półwyspie Helskim teraz w lepszym otoczeniu. Po prawie dwóch latach kolej oddała do użytku dworzec w Jastarni. Historyczny budynek z lat 20. XX wieku przestał straszyć podróżnych i jest naprawdę ładny, ekologiczny i energooszczędny. Remont w Jastarni nie był tani, bo Polskie Koleje Państwowe S.A. wydały na prace prawie 11 milionów złotych.

Przebudowa dworca w Jastarni trwała prawie dwa lata. Dzięki niej niewielki budynek, wybudowany w latach 20. XX wieku odzyskał swój historyczny charakter. Zaniedbany i zapuszczony dworzec w końcu przestał być antywizytówką turystycznej Jastarni.

Elewacja została wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły, z którymi współgrają brązowe okna i drzwi, a także ceramiczna dachówka oraz miedziane obróbki blacharskie, rynny i parapety. Nowy wygląd zyskała wiata przed wejściem do strefy obsługi pasażerów. Wykonano ją ze stali pomalowanej na grafitowy kolor.

Budynek dworca w Jastarni stał się również przyjazny środowisku. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią zbiornik retencyjny magazynujący
Budynek dworca w Jastarni stał się również przyjazny środowisku. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią zbiornik retencyjny magazynujący deszczówkę. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Pod sufitem wiaty zamontowano aluminiowe elementy ozdobne imitujące naturalne drewno w kolorze złotego dębu. Ma ona również przeszklony dach, na skraju którego umieszczono podświetlany napis z nazwą dworca, a pod nim zamontowano stojaki rowerowe. Historyczny charakter budynku podkreśla też stylizowany zegar z rzymskimi cyframi, a bryłę iluminacja nocna obiektu.

Metamorfozę przeszła także przestrzeń obsługi podróżnych. Posadzkę holu wykończono płytkami imitującymi drewno i kamień, tworzącymi geometryczny wzór. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi panelami gresowymi w kolorze szarym, a powyżej pomalowano na biało. Oświetlenie wykonano w formie reflektorów na szynie.

Dworzec Jastarnia. W środku jest przyjemnie i nowocześnie

We wnętrzu holu-poczekalni umieszczono tablicę z rozkładem jazdy pociągów, ławki, kosze, gabloty oraz defibrylator. W sąsiedztwie znajdują się toalety dla podróżnych.

Na parterze budynku dworca w Jastarni zlokalizowano także lokal handlowo-usługowy. Na zewnątrz pod wiatą przewidziano miejsca dla automatu z przekąskami i biletomatu.

- Dworzec został w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wdrożono w nim szereg rozwiązań, które poprawią ich komfort - informują Polskie Koleje Państwowe S.A. - Wśród nich plany dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy ścieżki prowadzące dla osób niewidzących i niewidomych. W budynku znajdzie się również toaleta dla osób z niepełnosprawnościami, a na zewnątrz, przy wiacie, podjazd dla wózków.

Budynek stał się również przyjazny środowisku. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią zbiornik retencyjny magazynujący deszczówkę. Po oczyszczeniu będzie ona używana do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

W otoczeniu dworca w Jastarni ułożono nawierzchnię wykonaną z ażurowych płyt betonowych, pozwalającą na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu.

- Zwiększa ona również powierzchnię biologicznie czynną w sąsiedztwie dworca - podkreślają na kolei.

ZOBACZ TEŻ NA dziennikbaltycki.pl: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych

Pozytywny wpływ na energooszczędność budynku ma również jego ocieplenie, a także użycie okien i drzwi o odpowiednich parametrach technicznych.

Dworzec w Jastarni jest też inteligentny. Zamontowany tu system zarządzania steruje urządzeniami i instalacjami na dworcu, a także optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

- Czuwa on również nad bezpieczeństwem dworca, gdyż integruje systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu - podkreślają w PKP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Przebudowa dworca objęła również jego najbliższe otoczenie. Poza nową nawierzchnią, podjazdem, wyznaczeniem miejsc parkingowych oraz uporządkowaniem terenów zielonych zamontowano także stojaki rowerowe. Część z nich mieści się pod wiatą przy wejściu, a pozostałe umieszczono przy ścianie budynku od strony peronów. Ciekawym akcentem są nowe elementy małej architektury, takie jak m.in. murki gabionowe, ławki, kosze czy oświetlenie. W otoczeniu dworca przewidziano również miejsce na foodtrucka.

Dworzec w Jastarni zmodernizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt prac to prawie 11 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót firma MERX sp. z o. o. z Warszawy, a dokumentację projektową opracowała Paka Architekci sp. z o.o. ze Skierniewic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto