Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ciekawa sesja naukowa i wystawa w Sosnowcu. Trzy projekty kartonów witrażowych odzyskały dawny blask. Zobaczymy je w Muzeum Schoena

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Trzecia część sesji odbędzie się w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Trzecia część sesji odbędzie się w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Astaszow
Sesja naukowa oraz wystawa kartonów witrażowych zaplanowana została na piątek 24 listopada o godzinie 10.00 w sosnowieckiej Mediatece oraz Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. To unikatowe przedsięwzięcie stało się możliwe, dzięki prestiżowemu grantowi, przyznanemu w 2022 roku Pałacowi Schoena Muzeum w Sosnowcu z funduszy ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury na zadanie: „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”.

Dzięki ministerialnemu wsparciu, po żmudnych pracach konserwatorskich, trzy projekty kartonów witrażowych: „Najświętsza Maria Panna”, „Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem oraz „Stygmatyzacja św. Franciszka” odzyskały swój pierwotny blask, wróciły z pracowni konserwatorskiej w Krakowie do sosnowieckiego muzeum i oczekują na zaprezentowanie ich szerokiej publiczności na wystawie.

Sesja ma przede wszystkim wypromować pokazane po raz pierwszy szerokiej publiczności wyjątkowe dzieła sztuki, znajdujące się w sosnowieckiej kolekcji. Równocześnie zwracając, przy okazji, uwagę na Sosnowiec jako miejsce, które na przełomie XIX i XX wieku oraz w okresie międzywojennym było prężnym ośrodkiem gospodarczym, społecznym i kulturalnym, utrzymującym rozliczne kontakty z ważnymi ośrodkami miejskimi dawnej Rzeczpospolitej. O wyjątkowych kontaktach artystycznych z Krakowem, czego najlepszym dowodem jest obecny kościół katedralny z polichromią autorstwa Włodzimierza Tetmajera i Henryka Uziembły oraz zespołem 43 witraży zaprojektowanych przez Jana Bukowskiego wykonanych w Krakowskim Zakładzie Witrażów S.G. Żeleński.

Sesja została podzielona na trzy tematyczne części, które mają nie tylko pokazać efekty prac konserwatorskich przy witrażach i kartonach witrażowych sosnowieckiej katedry, ale też nakreślić szerokie tło, związane z powstaniem witraży w tym wyjątkowym miejscu. Stąd część pierwsza sesji poświęcona jest miastu i ma pokazać narodziny Sosnowca, jako ośrodka miejskiego, budowanie przezeń mocnej pozycji na mapie Zagłębia i II Rzeczypospolitej oraz podkreślenie więzi łączącej Sosnowiec z Krakowem, jako duchową stolicą Polski. Ponadto ma przybliżyć miejsce, w którym powstał zespół witraży Jana Bukowskiego, czyli parafię i świątynię. Dlatego nakreślone zostaną okoliczności powstania samego kościoła i związanej z nim parafii, przedstawiona sylwetka związanego z Warszawą projektanta kościoła i plebanii oraz zaprezentowane najstarsze witraże świątyni, zamontowane niedługo po jej wybudowaniu i poprzedzające zespół ozdobnych przeszkleń wprowadzony tam w latach 30. XX wieku.

Część druga poświęcona jest projektantowi owego imponującego zespołu witraży międzywojennych - Janowi Bukowskiemu. Ten wybitny artysta, tworzący nieco w cieniu swoich wybitnych, nieco starszych kolegów, jak Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, jest w ostatnim czasie przywracany przez badaczy na należne mu miejsce w polskiej historii sztuki.

- W Sosnowcu chcemy przypomnieć go jako autora monumentalnych dekoracji kościelnych, pokazać jego bliskie związki z jednym z najstarszych, wciąż działających zakładów witrażowych w Polsce, czyli Krakowskim Zakładem Witrażów S. G. Żeleński oraz zaprezentować jedno z największych dzieł jego życia. To zespół witraży do katedry w Sosnowcu, które Adam Żeleński, ówczesny właściciel wspomnianego zakładu, uznał po latach za jedną z najważniejszych realizacji swojej firmy w jej dotychczasowej twórczości – podkreślają organizatorzy tego wydarzenia.

Ukoronowaniem naukowej debaty będzie część trzecia, w której przedstawione zostaną prace konserwatorskie i problemy aranżacyjne związane z zespołem sosnowieckich witraży katedralnych oraz trzema (i wedle obecnej wiedzy: jedynymi zachowanymi) kartonami witrażowymi autorstwa Jana Bukowskiego.

- Jako organizatorzy mamy głębokie przekonanie, że tak uformowany program sesji, wraz z możliwością bezpośredniego obcowania z wystawionymi kartonami, przyczyni się do podkreślenia i utrwalenia roli oraz znaczenia Sosnowca i Zagłębia w życiu gospodarczym, społecznym i kulturowym ziem Polski na przełomie XIX i XX wieku, a także w okresie międzywojennym. Jednocześnie uwypukli rozliczne, silne i ważne, powiązania miasta z Krakowem i innymi ośrodkami miejskimi, obrazując wynikające z takiej współpracy wielostronne korzyści – podkreślają organizatorzy sesji.

Sama sesja może być równocześnie świetnym przykładem nawiązania do sytuacji sprzed lat, zgromadzi bowiem badaczy z wielu różnych ośrodków miejskich (Warszawa, Kraków, Katowice, Sosnowiec) oraz licznych ośrodków badawczych, w tym wyższych uczelni (Politechnika Warszawska, z Krakowa: Uniwersytet Ekonomiczny i Uniwersytet Śląski) i muzeów (Muzeum Narodowe w Krakowie, Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu).

Sesja naukowa oraz wystawa kartonów witrażowych pt. „Dziedzictwo odzyskane”. Witraże katedralne Sosnowca i ich polityczne paradygmaty”, zorganizowana zostanie w ramach zadania „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

PROGRAM WYDARZENIA

10.00 – 10.30 Otwarcie sesji, powitanie gości

Część pierwsza: MIASTO – PARAFIA – KOŚCIÓŁ
/Miejsce: Aula Zagłębiowskiej Mediateki, ul. Kościelna 11, Sosnowiec/
Prowadzenie obrad: dr hab. Andrzej Laskowski, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
10.30 – 10.50
prof. dr hab. Dariusz Nawrot, Dyrektor Instytutu Zagłębia Dąbrowskiego
Sosnowiec u schyłku XIX i na początku XX wieku – narodziny miasta  i początki parafii pw. Wniebowzięcia NMP
10.50 – 11.10
mgr Ewa Wojtoń
Związki Sosnowca z Galicją, województwem krakowskim i Krakowem
11.10 – 11.30
dr inż. arch. Piotr Kilanowski, Zakład Architektury Polskiej, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
Kościół i plebania Parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu na tle twórczości Karola Kozłowskiego (1847-1902)
11.30 – 11.50
mgr Irena Kontny, Regionalny Instytut Kultury w Katowicach,
Stowarzyszenie Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenie Miłośników Witraży „ARS VITREA POLONA”
Najstarsze witraże sosnowieckiej fary
11.50 – 12.10
Przerwa kawowa

Część druga: JAN BUKOWSKI
/Miejsce: Aula Zagłębiowskiej Mediateki, ul. Kościelna 11, Sosnowiec/
Prowadzenie obrad: prof. dr hab. Dariusz Nawrot
12.10 – 12.30
mgr Irena Buchenfeld, Muzeum Narodowe w Krakowie
Jan Bukowski (1873-1943) jako dekorator i konserwator wnętrz sakralnych
oraz jego udział w odnowieniu malowideł ściennych sosnowieckiej katedry
12.30 – 12.50
mgr Danuta Czapczyńska-Kleszczyńska, Stowarzyszenie Miłośników Witraży ARS VITREA POLONA
Jana Bukowskiego związki z Krakowskim Zakładem Witrażów
12.50 – 13.10
dr hab. Andrzej Laskowski, prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Witraże Jana Bukowskiego do kościoła farnego (obecnie katedry) w Sosnowcu
13.10 – 13.30
Dyskusja
13.30 – 14.00
Zwiedzanie Katedry pw. Wniebowzięcia NMP, ul. Kościelna
14.00
Wyjazd do Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu.
Miejsce podstawienia autokaru zostanie podane w trakcie trwania sesji /ilość miejsc ograniczona/
14.30 – 15.30
Przerwa

Część trzecia: OCALONE DZIEDZICTWO

/Miejsce: Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu, ul. Chemiczna 12, Sosnowiec/
Prowadzenie obrad: mgr inż. arch. Paweł Dusza,
Dyrektor Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu
15.30 – 15.50
mgr Ewa Chmielewska, Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu
Prace konserwatorskie ostatnich dekad prowadzone przy witrażach sosnowieckiej katedry
15.50 – 16.10
mgr Katarzyna Król-Goździk, Pracownia Konserwacji Zabytków
Kartony do witraży Jana Bukowskiego w zbiorach Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu
– kwestie konserwatorskie, aranżacyjne i ekspozycyjne
DZIEDZICTWO ODZYSKANE
16.10
mgr inż. arch. Paweł Dusza, Dyrektor Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu
Oficjalna prezentacja wielkoformatowych kartonów autorstwa Jana Bukowskiego do witraży: „Najświętsza Maria Panna”,
„Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem”, „Stygmatyzacja św. Franciszka”.
Zwiedzanie ekspozycji:
„JAN BUKOWSKI – twórca z kręgu Młodej Polski.”
Wystawa z okazji 150. urodzin artysty, zaprojektowana na bazie fotografii
dra Tadeusza Łyczakowskiego, z tekstem prof. Piotra de Bończa Bukowskiego,
przygotowana przez Instytut Kultury Willa Decjusza.
Wstęp wolny

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto