Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most nad Wisłą Martwą

Jacek Sieński
Skomplikowaną operację techniczną, połączenia na styk podwieszonego przęsła mostu wantowego nad Wisłą Martwą w Gdańsku z częścią przyczółkową przeprawy, zakończyły wczoraj ekipy firmy Mosty Łódź.

Skomplikowaną operację techniczną, połączenia na styk podwieszonego przęsła mostu wantowego nad Wisłą Martwą w Gdańsku z częścią przyczółkową przeprawy, zakończyły wczoraj ekipy firmy Mosty Łódź. W ciągu tygodnia obie części przęsła zostaną zespolone na stałe.

- Zmontowaliśmy już główne przęsło, podwieszone na prawie stumetrowym pylonie za pośrednictwem want, czyli grubych stalowych lin - mówi Albin Winiarski, koordynator budowy mostu z Oddziału Okręgowego Dyrekcji Dróg Publicznych w Gdańsku. - Odcinek przęsła, który dopasowaliśmy do jego 60-metrowej, przyczółkowej części, miał długość prawie 200 metrów, licząc od pylonu. Natomiast fragment przęsła złożony z czternastu sekcji, podwieszanych kolejno na tyluż parach want, ma długość 168 metrów.

Najtrudniejsze było zniwelowanie różnicy poziomów pomiędzy podwieszonym odcinkiem przęsła, a jego częścią przyczółkową, która znajdowała się niżej o 1,5 m. Potężne podnośniki hydrauliczne, z siłą 450 ton, unosiły wczoraj niżej położony fragment przyczółkowy aż do wyrównania z częścią podwieszoną przęsła.
Winiarski nie ukrywa, że dużym problemem dla budowniczych było dopasowanie obu części przęsła. Z uwagi na wahania temperatury, w ciągu dnia 200-metrowa konstrukcja wydłuża się i kurczy. Wzrost temperatury o każde 5 st. Celsjusza powodował wydłużanie się jej o 3 cm. Dlatego też, ostatni etap łączenia przęsła, zespawanie i zabetonowanie, odbędzie się nocą, gdy temperatura jest stała przez dłuższy okres.

Budowa mostu finansowana jest z budżetu Gdańska (ze środków przyznanych przez budżet państwa) i z kredytu Banku Światowego, który pokrywa połowę kosztów inwestycji. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 160 mln zł.
Rozwiązano już problem niedostatku 8 mln zł na dokończenie budowy dojazdów i zjazdów z mostu od strony tras warszawskiej i Sucharskiego. Gmina Gdańsk, współfinansująca inwestycję, otrzymała pozytywną decyzję Ministerstwa Finansów dotyczącą wniosku o przyznanie brakujących pieniędzy. Miasto otrzyma je w przyszłym roku. Dzięki temu firmy drogowe mają gwarancję, że ich należności zostaną uregulowane, choć nieco później. Kontynuują one roboty budowlane, które powinny być ukończone 15 października bieżącego roku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto