MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Oszustwo "na pracownika banku". Dzwonią, wyłudzają dane i każą instalować aplikacje. 85-latek nad morzem stracił ponad 30 tysięcy złotych

PWN
Policjanci z komendy powiatowej w Pucku ostrzegają: nie ufajmy telefonom do fałszywych pracowników banku. Ci kontaktują się z klientami, wyłudzają dane osobowe lub każą instalować podejrzane aplikacje. To proste, ale wciąż skuteczne metody - przyznają funkcjonariusze. - Oszuści wykorzystują nasze zaufanie do pracowników banku i podszywają się pod jednego z nich - mówi asp. szt. Joanna Samula-Gregorczyk, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Pucku.

Oszustwo "na pracownika banku". Dziennie tracimy tak od kilku do kilkunastu tysięcy złotych

Od kilku do kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych można stracić, gdy padniemy ofiarą oszustów wykorzystujących metodę "na pracownika banku". To sposób stary, ale wciąż skuteczny, ostrzegają policjanci z Pucka.

- W ostatnim czasie wzrasta ilość zgłoszeń od poszkodowanych tego typu metodą - mówi asp. szt. Joanna Samula-Gregorczyk, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Pucku. - Osoba dzwoniąca podszywa się pod przedstawiciela instytucji finansowej i w trakcie rozmowy wyłudza dane lub sugeruje instalację ryzykownych aplikacji. Apelujemy o uważność i rozwagę oraz podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby nie dać się okraść.

Tym razem ofiarą padł 85-letni mieszkaniec powiatu krakowskiego, który nad Bałtyk przyjechał na wypoczynek. Do mężczyzny zadzwonił nieznany mu wcześniej numeru. Krakowianin odebrał.

- W rozmowie telefonicznej rozmówca o wschodnim akcencie głosu poinformował seniora, że dzwoni w sprawie podejrzanego przelewu z jego konta, informując jednocześnie, że przelew ten został zablokowany dzięki zabezpieczeniom banku, z którego dzwoni - mówi rzecznik puckiej policji. - W rozmowie telefonicznej rozmówca o wschodnim akcencie głosu poinformował seniora, że dzwoni w sprawie podejrzanego przelewu z jego konta, informując jednocześnie, że przelew ten został zablokowany dzięki zabezpieczeniom banku, z którego dzwoni.

Oszust przygotował się starannie. Nie prosił o login, hasło itp., co wzbudziło u seniora zaufanie do rozmówcy. 85-latek przekazał "tylko" swoje dane osobowe, pesel i adres zamieszkania. I popełnił błąd, bo te dane dla oszustów niekiedy stanowią pomoc przy weryfikacji przy logowaniu.

- W dalszych krokach klient banku był prowadzony w taki sposób, aby zainstalował wskazaną przez mężczyznę aplikację, która ostatecznie dała oszustowi dostęp do jego telefonu - relacjonuje Joanna Samula-Gregorczyk z KPP w Pucku. - Senior nie zorientował się także, że podczas rozmowy otrzymywał SMS-y, przypominające te wysyłane przez bank. To one skłaniają do kliknięcia we wskazany link, który również prowadzi do wyłudzenia danych dających dostęp do konta.

85-latek z Krakowa podczas rzekomej weryfikacji zaczął się zastanawiać, czy oby na pewno te czynności są prawdziwe i nie padł ofiarą oszustwa. Wziął telefon żony i zadzwonił na infolinię banku, by dopytać o zdarzenie, w którym bierze udział.

- W tym czasie oszust pozostawał na linii z seniorem, jednak przez dłuższą chwilę się nie odzywał, po czym się rozłączył - mówi rzecznik puckiej policji. - Dopiero wtedy senior połączył się z konsultantem swojego banku i dowiedział się, że został oszukany w wyniku przestępczego działania i utracił ze swojego konta 32 tys.zł.

ZOBACZ TEŻ NA dziennikbaltycki.pl: Internetowe oszustwa w powiecie puckim. Policja ostrzega przed świątecznymi zakupami: nie daj się naciągnąć na "okazje"

Jak się nie dać oszukać? Porady policji

Puccy policjanci podkreślają, by nie paść ofiarą oszustów, przede wszystkim trzeba pamiętać o krytycznym i analitycznym myśleniu.

- Nie należy się ekscytować ani spieszyć - mówi Joanan Samula-Gregorczyk. - Przelewy pieniężne i inne nieodwracalne czynności powinny każdorazowo być poddane analizie i szerokiemu spojrzeniu na okoliczności.

Charakterystyczne dla wyłudzeń i oszustw jest używanie socjotechniki i manipulacji psychologicznych. Oszust, wywierając swój wpływ, sprawia, że pokrzywdzony „wyłącza” analityczne myślenie czym sprawia, że odbiorca będzie kierował się emocjami i chęciami oszczędności lub szybkiego zysku. Świadomość tych technik jest kluczowa dla zrozumienia kiedy jesteśmy im poddawani, a ich znajomość pozwala się przed nimi bronić.

  • Reguła niedostępności czyli ograniczenia czasowe, naciskanie na pośpiech. Oszust informuje, że pieniądze są zagrożone i koniecznym jest działanie
  • Reguła przynależności np. do grupy osób czyli nie tylko jedna osoba jest pokrzywdzona. Wiele osób z danego rejonu zostało oszukanych
  • Okazja i awersja do strat czyli zapewnienie o niskim ryzyku utraty oszczędności przy zainstalowaniu aplikacji łatwej i szybkiej w użyciu
  • Reguła autorytetu czyli powoływanie na autorytety, znane osoby cieszące się zaufaniem społecznym np. pracownik banku, policjanta
  • Bazowanie na samoocenie czyli pochlebstwa mówiące np. o tym, że pewnie pokrzywdzony skorzysta z oferty jako rozsądna osoba (w domyśle, jeśli nie skorzysta to znaczy, że nie jest rozsądny)
  • Słowo gwarancja , które w dowolnym kontekście wpływa na percepcje i decyzje. „gwarancja satysfakcji” często pojawia się w oszustwach telekomunikacyjnych i wyłudzeniach internetowych
  • Efekt aureoli czyli urok osobisty doradcy. Pracownik banku mówi o sobie, wydaje się mądry, z dużą wiedzą – wzbudza zaufanie. Doradca może wydawać się zbyt idealny, aby oszukać kogokolwiek lub się mylić
  • Generalizacja i społeczny dowód słuszności czyli generalizowanie, że wszyscy, każdy np. pobiera aplikacje, przekazuje pieniądze na przechowanie

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Tak się obronisz przed oszustami

  • Możesz zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika . Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronach banku
  • Nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię
  • Nie pobieraj żadnej aplikacji – pracownik banku nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji służących do zabezpieczenia konta
  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie, kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające
  • Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane
  • Jeśli rozmowa wzbudza Twój niepokój lub wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto