Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Policjanci powiatu puckiego ostrzegają: uwaga na oszukańcze ogłoszenia związane z koronawirusem | NADMORSKA KRONIKA POLICYJNA

Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
st. sierż. Ewa Bresińska
Przestępcy używają jako tło swojej działalności komunikaty i fałszywe informacje nakłaniające do dokonania przelewu lub wypłaty, żerując na strachu przed koronawirusem. Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne. Jak się bronić i co robić, jeśli zostało się oszukanym?

- Ostrzegamy przed fałszywymi informacjami dotyczącymi epidemii koronawirusa nakłaniającymi klientów banków do dokonywania transakcji finansowych - informują policjanci z Pucka. - Niniejsze ostrzeżenie jest adresowane do klientów wszystkich polskich banków.

W przesyłanych wiadomościach zawarte są linki prowadzące do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość.

Jak wyglądają takie wiadomości?

Osoby, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności, a dodatkowo jeśli nieświadomie ujawnią swoją tożsamość przestępcom, mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia kredytów.

- Przypominamy, że jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych - ostrzegają puckiej komendzie.

Co zalecają mundurowi z KPP w Pucku?

- Należy sprawdzić w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony banku - rekomendują. - Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie, ani nie podawaj tam swoich danych, tylko powiadom o tym swój bank.

Dodatkowo warto zawsze bardzo uważnie czytać treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym lub treść komunikatu autoryzacyjnego przesłanego za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej. Jeśli bank to umożliwia, należy zamienić SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Co należy zrobić, jeśli padło się ofiarą internetowego oszustwa?

- Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, najbliższej jednostce Policji, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL - radzą na stronie KPP w Pucku. - Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych kroków/działań.

Jednakże, w tym szczególnym okresie (pandemii koronawirusa) najskuteczniejszą metodą kontaktu z bankiem może okazać się przesłanie wiadomości e-mail.

- Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne, które dotyczą także banków i ich pracowników czas połączenia telefonicznego z konsultantem może się wydłużyć - informują na stronie KPP w Pucku. - Staraj się zrozumieć tę sytuację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto