Sam projekt terminalu instalacyjnego jest już na etapie komitetu stałego Rady Ministrów. Terminal ma kosztować około 500 mln złotych i być gotowy do 2024 roku. Wtedy też mają rozpocząć się pierwsze prace budowlane na morzu, prowadzone przez inwestorów morskich farm wiatrowych.
Lokalizacja takiego terminala w Polsce jest niezbędna do tego, aby udział krajowych przedsiębiorstw w programie budowy farm wiatrowych na morzu wyniósł co najmniej 50%.
Przypomnijmy, że już w 2019 roku Port Gdynia, gmina Kosakowo, miasto Rumia oraz miasto Gdynia podpisali list intencyjny w sprawie budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku.
- Deklaracja o budowie farm wiatrowych w Gdyni jest dla nas bardzo istotna - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Zarówno dla naszego miasta, jak i dla Portu Gdynia. Morska energetyka wiatrowa doskonale wpasowuje się w zapisy Strategii Rozwoju Gdyni 2030, gdzie jako branżę kluczową dla rozwoju miasta wskazano m.in. branże związane z eksploatacją morza i jego zasobów. Mamy bogate zaplecze naukowe jeśli chodzi o kształcenie na kierunkach morskich, co skutkuje doskonale wykształconymi kadrami w tej branży. Ponadto w naszym mieście funkcjonuje silna branża TSL (transport, spedycja i logistyka), firmy specjalizujące się w produkcji na rynek offshore, rozwijany jest projekt Doliny Logistycznej. To wszystko sprawia, że możemy śmiało powiedzieć: jesteśmy gotowi do uczestniczenia w tym projekcie i teraz czekamy tylko na ostateczną wersję ustawy.
Ponad 77 tysięcy nowych miejsc pracy w skali kraju
Usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski.
Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT.
Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.
O biznesie i dla biznesu
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?