Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

We Władysławowie stanęła stacja z elektrycznymi rowerami. Już można z nich korzystać. Jak działają i ile kosztują? | ZDJĘCIA

Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
Pierwsza stacja ładowania małych pojazdów elektrycznych (rowery i hulajnogi elektryczne), na których będzie można podładować również urządzenia mobilne, została ustawiona przy dworcu we Władysławowie, a kolejna już wkrótce zostanie uruchomiona w Helu. Docelowo na każdej ze stacji znajdzie się 10 rowerów elektrycznych, a obecnie we Władysławowie do dyspozycji turystów i mieszkańców jest ich 20.

Każdy, kto zechce wybrać się na przejażdżkę elektrycznym rowerem, będzie musiał najpierw pobrać aplikację działającą w systemie Android ze strony rowery.pkp.einfleet.eu. Po zalogowaniu się i utworzeniu konta za przyjemność korzystania z elektrycznego roweru trzeba będzie zapłacić. Ile?

- Koszt godziny jazdy na elektrycznym rowerze wyniesie 20 zł, przy czym minimalna kwota, jaką trzeba będzie zasilić konto, to 40 zł - powiedział Mirosław Gilarski, prezes zarządu PKP TELKOL.

Do dyspozycji chętnych jest łącznie 20 jednośladów 5. generacji, które przy wspomaganiu elektrycznym mogą rozwinąć prędkość do 25 km/h. Dla mniej wprawionych użytkowników pojazdy wyposażono w system wsparcia jazdy posiadający trzy tryby wspomagania. Ile przejedziemy na rowerze elektrycznym, zanim bateria się wyczerpie?

- Na w pełni naładowanej baterii będzie można przejechać aż 100 km - powiedział Mirosław Gilarski. - Co ciekawe, jazda na rowerze jest możliwa również bez wykorzystania silnika elektrycznego, przy użyciu siły własnych mięśni. Po skorzystaniu z roweru należy go odstawić na jedną ze stacji. Trasa rowerowa łącząca Hel i Władysławowo liczy około 33 km.

Obie modułowe stacje ładowania i parkowania oraz wypożyczania pojazdów to zespół 12 stanowisk dla elektrycznych dwukołowców, tj. rowerów, skuterów i hulajnóg. Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery do wypożyczenia, a pozostałe dla użytkowników z własnymi pojazdami.

- Każde ze stanowisk dla użytkowników wyposażone jest w specjalną szafkę z zamkiem elektromagnetycznym, otwieraną zdalnie, przy pomocy dedykowanej aplikacji na smartfona - informuje PKP TELKOL. - W środku znajdują się gniazdo 230V/8A do ładowania jednośladów oraz USB 5V/5A do szybkiego zasilenia przenośnego sprzętu elektronicznego, miejsce do przechowywania małego bagażu podręcznego oraz zintegrowana linka zabezpieczająca zaparkowany pojazd przed kradzieżą.

Rowery elektryczne i stacje ładowania przy dworcach we Władysławowie i Helu to projekt pilotażowy, który jest prowadzony w ramach projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp - jest współfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Jego głównym celem jest rozwijanie potencjału elektromobilności w społeczeństwie, a także popularyzacja ekologicznych źródeł transportu - powiedział Mirosław Gilarski. - Testy na Półwyspie Helskim są owocem współpracy PKP TELKOL ze start-upem TrybEco z Łodzi i wpisują się w działania PKP S.A. na rzecz rozwoju elektromobilności, a także w coraz bardziej popularną ekonomię współdzielenia.

Firma wdrażająca projekt pomyślała też o higienie i zapewnia, że ze względu na epidemię koronawirusa, rowery będą codziennie dezynfekowane, żeby zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom. Przy stacjach pojawią się również dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk.

We Władysławowie stanęła stacja z elektrycznymi rowerami. Ju...

Oficjalne otwarcie testów stacji ładowania rowerów we Władysławie odbyło się w poniedziałek, 15 czerwca 2020. Wydarzenie otworzył prezes zarządu PKP TELKOL Mirosław Gilarski, który po powitaniu gości opowiedział o tym projekcie.

– Rozpoczynając rok temu projekt badawczy w PKP TELKOL, postawiliśmy sobie za cel wsparcie polskiej branży elektromobilności i wypracowanie rozwiązań, które mogłyby z powodzeniem być wykorzystywane w przyszłości na rynku komercyjnym. Oddajemy w ręce użytkowników sprzęt i usługę dotychczas niekojarzone z koleją. Liczymy na szczere opinie i komentarze, co pozwoli dostarczyć naszym klientom usługę, z której wszyscy będziemy zadowoleni, a która poprawi dostęp do stacji i dworców kolejowych, co przełoży się na zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego – mówił Mirosław Gilarski.

Następnie głos zabrali: członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, wicewojewoda pomorski Michał Bąkowski oraz prezes TechBrainers Magdalena Jackowska-Rejman.

- Pilotaż jest częścią prac badawczo-rozwojowych, które prowadzimy w Grupie PKP nad rozwojem elektromobilności oraz tzw. transportu na ostatniej mili z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Najlepszym sposobem przed wdrożeniem docelowych rozwiązań jest ich sprawdzenie w rzeczywistości, stąd pomysł na przeprowadzenie testów na jednej z bardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu - powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. - Tak, jak każdy projekt badawczy, po zakończeniu testów zostanie poddany weryfikacji i ewentualnym usprawnieniom, a naszym głównym celem jest wypracowanie optymalnych rozwiązań. Po zakończeniu pilotażu przeprowadzone zostaną analizy, a podejmując dalsze decyzje biznesowe, będziemy brali pod uwagę także opinie użytkowników przekazywane za pośrednictwem ankiet.

- Wprowadzana i testowana przez PKP TELKOL usługa wypożyczania i ładowania rowerów elektrycznych da mieszkańcom Półwyspu Helskiego możliwość korzystania z alternatywnych, ekologicznych środków transportu - powiedział wicewojewoda pomorski Michał Bąkowski. - Proponowane rozwiązania wpłyną także na uatrakcyjnienie regionu dla turystów, poszerzając ofertę możliwości spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto