Będzie wiadukt albo tunel na tory kolejowe w Pucku? Jest na to szansa! PKP właśnie prowadzi konsultacje społeczne. Jak zabrać w nich głos?

Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
PKP planuje poprawić jakość pociągowej podróży na trasie Reda - Hel. W planach jest m.in. elektryfikacja tej linii, a także brana jest pod uwagę budowa kolejowego wiaduktu w Pucku. Czy coś jeszcze się zmieni? Wszystko zależy od głosów, które będą miały wpływ na proponowane zmiany. Od 14 do 31 stycznia 2021 r. PKP prowadzi konsultacje społeczne. Jak wziąć w nich udział? Podpowiadamy.

Czasy zakorkowanych ulic w Pucku z powodu zamkniętych szlabanów kolejowych mogą dobiec końca. Wszystko za sprawą zmian, do których szykuje się PKP. Właśnie opracowują dokumentację przygotowawczą dla projektu "Poprawa przepustowości na linii 213 Reda - Hel" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Proponowane zmiany będą miały wpływ na życie nie tylko mieszkańców Pucka czy Helu, ale wszystkich mieszkańców terenów znajdujących się przy trasie Reda-Hel, podróżnych i turystów (pociągowych oraz samochodowych), a także gości i mieszkańców powiatu puckiego, którzy załatwiają sprawy w powiatowej stolicy. Tajemnicą nie są przepełnione pociągi w sezonie letnim i puste w sezonie zimowym. Czy to też się zmieni?

W ramach konsultacji społecznych PKP przedstawia pięć wariantów proponowanych zmian:

  1. Wariant nr 1 – ograniczonego zakresu. Zakłada odnowienie istniejącej infrastruktury i likwidację punktowych i odcinkowych ograniczeń prędkości na linii kolejowej nr 213 (Reda- Hel).
  2. Wariant nr 2 – modernizacyjny. Zakłada poprawę przepustowości i dostępności linii kolejowej nr 213 poprzez modernizację nawierzchni na wybranych odcinkach, elektryfikację oraz budowę stacji (mijanek) Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Władysławowo Port, Chałupy oraz Hel Bór oraz zakłada również budowę nowych przystanków osobowych Reda Ciechocino, Smolno, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód oraz Jastarnia Wschód.
  3. Wariant nr 3 – modernizacyjny. Zakłada poprawę przepustowości i dostępności linii kolejowej nr 213 poprzez modernizację nawierzchni na wybranych odcinkach, elektryfikację oraz dobudowę drugiego toru między Mrzezinem i Żelistrzewem oraz Władysławowem i Władysławowem Port, budowę stacji (mijanki) Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Władysławowo Port, Chałupy i Hel Bór oraz nowych przystanków osobowych Reda Ciechocino, Smolno, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód i Jastarnia.
  4. Wariant nr 4 – modernizacyjny. Zakłada poprawę przepustowości i dostępności linii kolejowej nr 213 poprzez modernizację nawierzchni na wybranych odcinkach, elektryfikację oraz dobudowę drugiego toru między Redą Ciechocino i Puckiem, Swarzewem i Władysławowem Port oraz Kuźnicą i Jastarnią Zachód, budowę stacji Chałupy i Hel Bór oraz nowych przystanków osobowych Reda Ciechocino, Smolno, Władysławowo Południe, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód i Jastarnia Wschód.
  5. Wariant nr 4A – modernizacyjny. Wariant 4A jest rozbudowywany względem wariantu 4 o obiekty drogowe wzdłuż ulicy Helskiej (na skrzyżowaniu ul. Helskiej z LK213) oraz wzdłuż ulicy 10 Lutego w Pucku (na skrzyżowaniu z LK213). Pozostałe rozwiązania projektowe są zbieżne z wariantem nr 4. Zakłada poprawę przepustowości i dostępności linii kolejowej nr 213 poprzez modernizację nawierzchni na wybranych odcinkach, elektryfikację oraz dobudowę drugiego toru między Redą Ciechocino i Puckiem, Swarzewem i Władysławowem Port oraz Kuźnicą i Jastarnią Zachód, budowę stacji Chałupy i Hel Bór oraz nowych przystanków osobowych Reda Ciechocino, Smolno, Władysławowo Południe, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód i Jastarnia Wschód.

Szczegółowa dokumentacja i ankieta znajdują się na stronie konsultacje-lk213-reda-hel.pl

PKP chce, by podróż pociągiem do Helu była dostępna, bezpiec...

- Okazuje się, że to, co wydaje się niemożliwe, czasem może stać się bardzo realne - komentuje burmistrz Pucka. - Tak jest w tym przypadku.

Co jakiś czas wznawiane są rozmowy włodarzy z PKP na temat poprawy trasy wiodącej do Helu, no i w końcu udało się doczekać dokumentacji, a nawet konsultacji społecznych. Jakiekolwiek zmiany, bądź ich brak, mają ogromny wpływ na korki i tym samym codzienne życie mieszkańców i podróżnych w powiecie puckim.

- Tak, my już po kilku spotkaniach konsultacyjnych, teraz czas na Państwa - zachęca Hanna Pruchniewska. - Do 31 stycznia 2021 r. bardzo proszę o zapoznanie się z propozycjami, z dokumentacją dostępną w podanym linku konsultacje-lk213-reda-hel.pl. Tam znajduje się też ankieta, którą można wypełnić, najlepiej po wnikliwym zapoznaniu się z tematem.

Najbardziej odpowiedni zdaniem Urzędu Miasta Puck byłby wariant 4 lub 4A.

- Przy czym wariant 4 jest bardziej realny - informuje Hanna Pruchniewska. - Mam nadzieję, że nasi mieszkańcy będą mieli podobne zdanie. Bardzo zachęcam do analizy i wzięcia udziału w konsultacjach.

Dobrą wiadomością jest także informacja o kosztach planowanych inwestycji: nie obciążą one budżetu miasta Puck, gdyż jest to zadanie inwestycyjne PKP.

Szczegółowa dokumentacja i ankieta znajdują się na stronie konsultacje-lk213-reda-hel.pl

Głos w sprawie zmian proponowanych przez PKP na trasie Reda - Hel zabrał także burmistrz Jastarni, który również zachęca do zapoznania się z dokumentacją.

- Dla nas to zwiększenie ilości połączeń i nowe przystanki na Syberii, w Jastarni Borze i przed Helem Borem - informuje Tyberiusz Narkowicz. - Zgłosiłem uwagę dotyczącą wyłączenia z projektu terenu na Syberii, przed pensjonatem Gryf, gdzie została przez gminę wydzielona działka pod zabudowę. Wymaga to niewielkiej modyfikacji planowanego peronu i prawdopodobnie będzie możliwe.

Szczegółowa dokumentacja i ankieta znajdują się na stronie konsultacje-lk213-reda-hel.pl

Sztuczna inteligencja “nie radzi” sobie z hejtem?

Wideo

Dodaj ogłoszenie