Niespodzianki na Mistrzostwach Polski w żeglarstwie w Pucku. Aleksandra Wasiewicz (SKŻ) ze złotem. Pokonała m.in. Zofię Klepacką

OPRAC.:
Piotr Niemkiewicz
Ogromną niespodziankę na Mistrzostwach Polski w żeglarstwie w Pucku sprawiła Aleksandra Wasiewicz (Sopocki Klub Żeglarski) w klasie iQFoil, która pokonała dwie utytułowane koleżanki: srebrną Maję Dziarnowską (Sopocki Klub Żeglarski) i brązową Zofię Klepacką (Sailing Legia Warszawa). Trójmiejskie podium też dla panów został mistrzem Polski został Michał Polak (Gdański Klub Żeglarski).

Drugi wrześniowy weekend nie był łaskawy dla polskich żeglarzy. Zatoka Pucka pomiędzy Puckiem a Półwyspem Helskim większość czasu odbijała gorące słońce, a uczestnicy regat oczekiwali na świeży powiew wiatru. Ostatecznie wygrały cierpliwość i skupienie. Pomimo słabego wiatru, udało się rozegrać wystarczającą ilość wyścigów, by wyłonić mistrzów Polski. Niespodzianek nie brakowało.

Największą z nich sprawiła Aleksandra Wasiewicz (Sopocki Klub Żeglarski) w klasie iQFoil, która pokonała brązową medalistkę mistrzostw Europy - Maję Dziarnowską (Sopocki Klub Żeglarski) oraz brązową medalistkę Igrzysk Olimpijskich z Londynu w klasie RS:X - Zofię Klepacką (Sailing Legia Warszawa).

- Jestem jeszcze w szoku. Już sam fakt, że mam możliwość ścigania się z tak znakomitymi zawodniczkami, jest dla mnie zaszczytem, a to, że z nimi wygrałam, jest pełnią szczęścia. Niesamowite uczucie. Lubię słabowiatrowe warunki, do tego w Pucku dobrze mi się żeglowało, nie popełniałam błędów, ale kluczem do triumfu były dobre starty – mówi Aleksandra Wasiewicz.

W klasyfikacji mężczyzn medale zostały w grupie PGE Sailing Team Poland. Wygrał Michał Polak (Gdański Klub Żeglarski), za którym na podium ustawili się - drugi Radosław Furmański (AZS AWFiS Gdańsk) i trzeci Kamil Manowiecki (Sopocki Klub Żeglarski).

- Ze względu na bardzo słabe warunki wiatrowe w tej klasie przeprowadzono tylko 5 wyścigów. Klasa iQFoil jest niezwykle wymagająca, bowiem do swobodnej żeglugi i możliwości wzniesienia się nad taflę wody potrzeba minimum 8 węzłów wiatru - przypominają w Polskim Związku Żeglarskim.

ILCA 6 i ICLA 7 na Zatoce Puckiej

W klasie ILCA 6 tytuł mistrzyni Polski z 2022 r. obroniła Wiktoria Gołębiowska (UKŻ Wiking Toruń), która żeglowała najrówniej z całej stawki, nie popełniała większych błędów. Konsekwencją pokonała utytułowaną koleżankę, utytułowaną Agatę Barwińską (SSW MOS Iława). Trzecia przypłynęła Laura Szulc (Chojnicki Klub Żeglarski), która jednocześnie wygrała kategorię U21.

W klasie ILCA 7 komplet medali mistrzostw Polski zostały pomiędzy zawodnikami klubu Sejk Pogoń Szczecin. Złoto pewnie i po raz kolejny wywalczył Tadeusz Kubiak. Dwoma pozostałymi medalami podzielili się odpowiednio Filip Jarosiewicz i Mikołaj Silny.

ZOBACZ TEŻ: Pół tysiąca żeglarzy na starcie Mistrzostw Polski klas nieolimpijskich

Najszybsi w Pucku mieli szczęście z wiatrem

Wiatrowe szczęście uśmiechnęło się do zawodników ścigających się w najszybszych klasach dwuosobowych - 49er i 49erFX, gdzie udało się rozegrać aż 12 wyścigów.

Tutaj z dużą swobodą mistrzami Polski - po raz pierwszy w tym duecie - zostali Łukasz Przybytek i Jacek Piasecki (KS AZS AWFiS Gdańsk), wygrywając sześć wyścigów i tylko raz spadając poza pierwszą trójkę.

- Niemal na każdych mistrzostwach toczyliśmy zacięty bój z Dominikiem Buksakiem i Szymonem Wierzbickim, tym razem to my byliśmy górą, a naciskali nas najbardziej Tytus Butowski i Łukasz Machowski. Żeglowaliśmy bardzo dobrze przez całe regaty, mieliśmy dobrą prędkość przy słabszym wietrze, co pozwoliło nam budować przewagę na trasie. Jesteśmy zadowoleni, że znaleźliśmy odpowiednie ustawienie łódki, bo nad tym pracowaliśmy w ostatnim czasie - podsumowuje Łukasz Przybytek. - Trzeba było zachować czujność, żeglować do wiatru, którego cały czas brakowało na trasie. Nie mieliśmy łatwo z młodszymi kolegami, którzy są lżejsi o parę kilogramów, co w tych warunkach pewnie powodowało minimalną przewagę, jednak finalnie nasze doświadczenie wygrało - dodaje Jacek Piasecki.

Tytus Butowski i Łukasz Machowski (AZS AWFiS Gdańsk i MKS Dwójka Warszawa) głodni mistrzowskich sukcesów polepszyli swój wynik z zeszłego roku, zmieniając kolor medalu z brązowego na srebrny. To było ciekawe starcie, bowiem młodzi żeglarze pokonali czterokrotnych mistrzów Polski - Dominika Buksaka i Szymona Wierzbickiego (AZS AWFiS Gdańsk / AZS Poznań).

Mistrzyniami Polski w klasie 49erFX zostały Gabriela Czapska i Hanna Rajchert (Spójnia Warszawa). Młode żeglarki pokonały utytułowany duet - Aleksandrę Melzacką i Sandrę Jankowiak (YKP Gdynia / AZS Poznań).

Brązowe medale trafiły na szyję Marceliny Korszon i Magdaleny Skórnóg (Nauticus YC Olsztyn), które wspólnie debiutowały na tegorocznych mistrzostwach Polski.

- Obroniłyśmy tytuł mistrzyń Polski, a ten medal smakuje wybornie, bo zdecydowanie w tym roku było go trudniej zdobyć, niż rok temu w Gdańsku. Wtedy na starcie nie stanęły Ola z Sandrą, w tym roku już mogłyśmy się pościgać bezpośrednio. Wygrałyśmy i jest to dla nas dowód, że poziomem nie odstajemy – mówi Gabriela Czapska.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Kolejny raz bardzo dobrą formę pokazali Kacper Paszek i Oliwia Laskowska (AZS AWFiS Gdańsk i CHKŻ Chojnice). Prosto z Mistrzostw Świata Juniorów na Litwie, gdzie zdobyli świetne 4. miejsce, przyjechali do Pucka, by obronić tytuł Mistrzów Polski w klasie 470.

Srebro wywalczyli Agnieszka Pawłowska i Bartłomiej Szlija (CHKŻ Chojnice / UKŻ Lamelka Kartuzy), a brązowymi medalistami mistrzostw Polski w klasie 470 zostali Rafał Pogorzelski i Małgorzata Górnisiewicz (MKS Dwójka Warszawa / Centrum Żeglarskie Szczecin).

Na Zatoce Puckiej o medale walczyli również zawodnicy w nieolimpijskiej klasie Formula Windsurfing Foil. Złoto w klasyfikacji Open zdobył Paweł Dittirch (Polskie Stowarzyszenie Windsurfingu), który wyprzedził Oliwiera Urbańskiego (Jacht Klub Wielkopolski), a brązowy medal wywalczył Sławomir Buchholz (Polskie Stowarzyszenie Windsurfingu). W kategorii kobiet U17 najlepszą zawodniczką okazała się Kalina Szostek (Gdański Klub Żeglarski).

Wśród panów wygrał Szymon Cieślak (Uczniowski Klub Sportowy Szturwał). W starszej kategorii U19 na najwyższym stopniu podium stanął Maciej Dąbek (AZS Poznań).

Żeglarski Puck wzmacnia swoją pozycję

Mistrzostwa Polski klas olimpijskich odbyły się w Pucku, w tym samym miejscu, w którym w niedzielę 3 września zakończyły się mistrzostwa Polski klas nieolimpijskich.

To kolejne, duże regaty w Pucku w ostatnim czasie. Za nami między innymi dwie edycje Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w żeglarstwie, regaty Puck Sailing Days w klasach 505, Nautica 450 i Fying Dutchman, EuropaCup w klasach ILCA, Mistrzostwa Polski w klasie Cadet i wiele innych.

- Sukcesywnie budujemy żeglarską tożsamość Pucka, nie tylko w oparciu o różnego rodzaju regaty, ale też inwestując w rozwój infrastruktury żeglarskiej. Chcemy stwarzać w Pucku dobre warunki nie tylko żeglarzom sportowym, ale też tym, którzy uprawiają ten sport rekreacyjnie i turystycznie. Kilka tygodni temu zakończyliśmy kolejny etap rozbudowy mariny w Pucku. W jej wyniku powstało 98 kolejnych miejsc cumowniczych, nowoczesne sanitariaty, punkt odbioru ścieków sanitarnych, wydzielone miejsce do mycia jednostek. Zapraszamy wszystkich żeglarzy do Pucka – mówi Hanna Pruchniewska, burmistrz miasta Puck.