Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

TRAKO 2023: Na rozwoju szlaków transportowych Trójmorza skorzystają polskie porty i kolej

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
Wideo
od 16 lat
Szczecin – Pireus, Gdańsk – Stambuł, a może podwodny tunel do Helsinek? Koncepcja Trójmorza - strategicznego partnerstwa kolei i transportu morskiego w integracji obszaru gospodarczego Europy Środkowo-Wschodniej rozwija się w śmiałe projekty międzynarodowych szlaków tranzytu towarów na europejskiej osi Północ-Południe.

W trakcie debaty „Perspektywy rozwoju towarowych przewozów kolejowych w obszarze Trójmorza”, która odbyła się podczas 15. Targów Kolejowych TRAKO, PKP CARGO zaprezentowało własną koncepcję ekspansji szlaków na osi Północ-Południe. Lider krajowych przewozów intermodalnych prognozuje rozbudowanie o nowe rozgałęzienia siatki połączeń między portami czarnomorskimi i adriatyckimi, a krajami Europy Zachodniej i Północnej.

- Przyszłość przewozu towarów to nie tylko Jedwabny Szlak, ale również Trójmorze, ponieważ rozwój szlaków kolejowych na europejskiej osi Północ-Południe będzie miał kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego państw położonych na obszarze pomiędzy Bałtykiem, a Adriatykiem i Morzem Czarnym - uważa Jacek Rutkowski, członek zarządu ds. handlowych PKP CARGO S.A.

Ekspansja szlaków kolejowych Trójmorza zakłada rozbudowanie połączeń polskich portów morskich: Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia z portami w Rijece (Chorwacja), Trieście (Włochy) oraz Konstancy (Rumunia), a w przyszłości, kiedy zakończy się wojna, również w Odessie (Ukraina).

Jacek Rutkowski dodał, że na tegorocznym posiedzeniu Inicjatywy Trójmorza w Bukareszcie do porozumienia przystąpiła Grecja, co przekłada się na możliwość kolejowego połączenia polskich portów z Pireusem.

Przedstawiciel PKP CARGO wspomniał także o możliwości rozbudowy bałtyckiej odnogi szlaku o tunel pod Zatoką Fińską do Helsinek (Finlandia), a na południu o przedłużenie szlaku Bałkańsko-Karpackiego do Sofii (Bułgaria) i Stambułu (Turcja).

- Stawiamy na rozwój Trójmorza i przygotowujemy się do realizacji tych koncepcji. W ostatnich latach dokonaliśmy zakupów lokomotyw wielosystemowych, platform intermodalnych do transportu kontenerów. Planujemy dalsze inwestycje w tabor wagonowy oraz lokomotywowy, budowę nowych terminali przeładunkowych, jak terminal w Karsznicach, a także rozbudowę istniejących terminali na granicy polsko-ukraińskiej – zaznaczył Jacek Rutkowski.

Na rozwoju szlaków tranzytowych w obszarze Trójmorza skorzystają polskie porty. Pośród nich czołowe miejsce zajmuje Gdańsk – największy port w Polsce i trzeci co do wielkości port na Bałtyku, który jest również największym bałtyckim terminalem kontenerowym.

W rankingu europejskim Gdańsk mieści się w pierwszej 15 największych portów naszego kontynentu.

Terminal kontenerowy w Gdańsku osiągnął w 2022 r. ponad 2 mln ton przeładunków. Przewiduje się, że polskie terminale kontenerowe do 2028 r. podwoją zdolności przeładunkowe.

Lech Kutnowski, przedstawiciel branży portowej wskazał, że polskie porty już kilka lat temu przyjęły strategię szybkiego rozwoju i pozyskania dostępu do nadbrzeży, realizując duże inwestycje w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.

Prezes PKP Cargo: w Trójmorzu chcemy być silni, aktywni i widoczni

Prezes PKP Cargo S.A. w rozmowie z PAP podczas 15. Targów Kolejowych TRAKO wskazuje, że spółka zaprezentowała własną koncepcję ekspansji europejskich szlaków kolejowych na osi Północ-Południe, opartą na powstaniu i rozbudowaniu o nowe rozgałęzienia siatki połączeń między portami nad Morzem Czarnym i Adriatykiem a krajami Europy Zachodniej oraz Północnej.

- Interesuje nas rozwój połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Chcemy być tam aktywni, widoczni i bardzo silni – mówi Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo S.A.

Dariusz Seliga podkreśla także znaczenie budowania dobrych relacji z klientami jako podstawy do współpracy na polskich i zagranicznych rynkach.

- TRAKO to największa w Polsce impreza dedykowana kolei i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy w gronie ponad 600 wystawców. Targi to doskonała okazja do spotkań z klientami i rozmów nie tylko o współpracy, ale też o tym, jak PKP Cargo ma wyglądać w przyszłości – podkreśla Dariusz Suliga.

Dodaje, że obecność na targach jest dla spółki korzystna również z tego powodu, że jego firma przeprowadza obecnie nowe inwestycje taborowe oraz infrastrukturalne, tak więc pragnie trzymać rękę na pulsie.

- Chcemy widzieć, co robi Europa, co robi świat, a na tego typu imprezie możemy to zobaczyć – zaznaczył prezes PKP Cargo.

PKP Cargo S.A. aktywnie działa w Polsce i za granicą. Spółka aktualnie posiada ok. 35 proc. udziału w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych w ujęciu pracy przewozowej. Do końca 2027 r. PKP Cargo zamierza osiągnąć poziom 50 proc.

Spółka ma również 8-proc. udział w rynku czeskim, a także udziały na Słowacji i w Słowenii. Spółka jest aktywna także na Węgrzech i Litwie oraz w Niemczech, Holandii i Austrii, gdzie posiada licencje przewozowe uprawniające do prowadzenia działalności transportowej.

- Finalizujemy inwestycje w nowy terminal przeładunkowy w Karsznicach, który niedługo zostanie otwarty. Mamy już kilka propozycji od firm czeskich, słoweńskich, węgierskich i niemieckich, chcemy być bardzo silni również na tych rynkach. Dlatego wszystkie inwestycje, m.in. dotyczące remontu naszego taboru kierujemy do klientów i będziemy im oferowali jeszcze lepszą niż do tej pory jakość usług – podkreślił Dariusz Suliga.

Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2023 odbywają się w dniach 19-22 września 2023 r. na terenach Amber Expo w Gdańsku. W tegorocznej, 15. edycji targów bierze udział ponad 600 wystawców z 30 krajów.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: TRAKO 2023: Na rozwoju szlaków transportowych Trójmorza skorzystają polskie porty i kolej - Dziennik Bałtycki

Wróć na puck.naszemiasto.pl Nasze Miasto